שלבים לבניית אסטרטגיה עסקית שתוביל את העסק שלכם להצלחה

מוזמנים לשתף ב

מדוע אתם חייבים אסטרטגיה עסקית?

בסביבה העסקית והמשתנה במהירות שבה עסקים, חברות וארגונים מתמודדים כיום כל עסק צריך לגבש לעצמו אסטרטגיה עסקית כדרך להשגת הצלחה לטווח הארוך. אסטרטגיה עסקית היא למעשה מפת דרכים שמסייעת לכם בקבלת החלטות, הקצאת משאבים נכונה וכמובן תכנון לטווח הקצר והארוך לשם השגת המטרות. אז מהם למעשה המרכיבים הנכללים באסטרטגיה?

הצעד הראשון בדרך לגיבוש אסטרטגיה הוא ניתוח הסביבה העסקית

הצעד הראשון אותו יש לבצע בעת גיבוש אסטרטגיה עסקית טמון בהבנה מקיפה ומעמיקה של הסביבה העסקית, את הצעד הזה אנו למעשה עושים באמצעות ניתוח של גורמים פנימיים (כאלה הנמצאים בשליטת העסק) וגורמים חיצוניים (שאינם בשליטת העסק) אשר יש ביכולתם להשפיע על הפעילות העסקית. גורמים פנימיים אליהם עלינו להתייחס כוללים את החוזקות, החולשות, המשאבים והיכולות שהעסק פיתח מרגע היוסדו, מבחינה חיצונית עלינו לבחון את צרכי הלקוחות המשתנים, את המתחרים וכמובן להבין את מגמות השוק כך שנוכל לזהות הזדמנויות עסקיות ולפתח תוכנית שתסייע לנו למקסם אותן או לבנות תוכנית שתסייע לנו למתן את הפגיעה האפשרית שיכולה להיגרם כתוצאה מהשפעתם של גורמים חיצוניים. 

הצעד הבא כולל הצבת מטרות

הצעד השני והחשוב בגיבוש האסטרטגיה העסקית הוא הצבת יעדים ומטרות, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, כמובן תוך התייחסות והתאמה לחזון ולערכים של העסק. מטרות חייבות להיות מדויקות, מציאותיות, כוללות ממד של זמן וכמובן מותאמות לשוק ולסביבה התחרותית. באמצעות הצבת מטרות אנו למעשה מאפשרים ליצור מפת התקדמות וכיוון תנועה, יודעים כיצד להקצות את המשאבים בצורה נכונה ולקבל החלטות בצורה נכונה יותר. 

ועל הבידול העסקי חשבתם?

בסביבה תחרותית שבה עסקים רבים מציעים ומשווקים פתרונות ומוצרים דומים הדרך ליצירת יתרון תחרותי היא באמצעות בידול. מדובר באחת המשימות שבהן כדאי לכם להשקיע זמן ומחשבה, בסיומה תוכלו לזהות הצעה ייחודית שמבדלת את העסק שלכם לעומת המתחרים על ידי מתן ערך נוסף ללקוח, שילוב של חדשנות, הובלה בעלויות ואף באמצעות חוויית לקוח. במידה ותצליחו לייצר בעסק שלכם בידול עסקי המעניק ערך ללקוחות שלכם, תוכלו למשוך ולשמר לקוחות ובאמצעות כך לייצר צמיחה ולהוביל לרווחיות. 

הטמעת האסטרטגיה העסקית

אסטרטגיה עסקית לא תוביל את העסק שלכם להצלחה אם היא תישאר במגירה, לכן עליכם לדאוג ליישום שלה. הוצאה לפועל של האסטרטגיה כוללת בניית תוכנית פעולה, הקצאת משאבים בהתאם לשלבים השונים וכמובן הנעה אפקטיבית לכל אורכו ורוחבו של העסק בשיתוף העובדים. במסגרת הליך היישום יש לקבוע תפקידים, תחומי אחריות וכמובן מדדי ביצוע ברורים שיסייעו לנו לקבוע את קצב ההתקדמות שלנו אך חשוב מכך להעריך בצורה שוטפת כל חריגה מהתוכנית. 

ניהול סיכונים

כל תוכנית פעולה כוללת סיכונים אפשריים, אשר הינם חיוניים להצלחה בטווח הארוך. עסקים חייבים לזהות סיכונים פוטנציאליים, לבחון את השפעתם על העסק ולבצע התאמות שימזערו את אותם סיכונים. ניהול סיכונים במסגרת אסטרטגיה עסקית נמצא כמעט בכל פעילות שנבצע כדוגמת גיוון המוצרים והשירותים, פניה לשווקים חדשים, פיתוח שותפויות ועוד. באמצעות ניהול סיכונים נכון תוכלו להיות מוכנים מראש ולדעת לשמר את היתרון התחרותי שהצלחתם לפתח. 

אסטרטגיה עסקית לסיכום

כפי שראינו יצירה וגיבוש של אסטרטגיה עסקית אפקטיבית דורשת התייחסות ללא מעט מרכיבים החל מניתוח הסביבה העסקית, הצבת מטרות, ניסיון למציאת בידול וכלה ביישום. במסגרת התהליך שבו אנו למעשה מתאימים את הפעילות שלנו למה שמתרחש בשוק בו אנו מתחרים נוכל ליהנות מקבלת החלטות טובה יותר, ניתוח סיכונים וכמובן מתוכנית פעולה שלתחום הארוך תוכל להוביל את העסק שלכם לצמיחה ורווחיות. 

 

תחומי התמחות

כתיבה שיווקית

תוכן שיווקי איכותי בונה מערכות יחסים ואמון מול לקוחות ובכך הופך מגדיל את המכירות של העסק!

ייעוץ אסטרטגי

האם תהיתם פעם כיצד ייתכן שישנן חברות אשר מצליחות לפרוץ דרך ולהשיג תוצאות טובות יותר מאחרות? התשובה לשאלה הזו טמונה כולה באסטרטגיה.

הרצאות אורח

ד"ר יואל סולם, מרצה בכיר בעל ניסיון עשיר של למעלה מעשור בייעוץ לארגונים ועסקים ובהרצאות במגוון נרחב של מכללות לתחומי הניהול, השיווק והיזמות.

הספרים שכתבתי

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן